
Program Liderski PAFW
Jubileusz dwudziestolecia
Kulminacyjnym wydarzeniem naszego świętowania będzie Jubileusz 20-lecia, który odbędzie się 13 czerwca 2025 r. w trakcie Absolwenckiego Zlotu Programu Liderskiego PAFW. Serdecznie zapraszamy!
Wydarzenie odbędzie się w piątek, 13 czerwca 2025 r. w Falentach w Green Garden Hotel, ul. Droga Hrabska 50, 05-090 Falenty. W programie wydarzenia przewidziane są warsztaty i wystąpienia zaproszonych gości m.in. Jerzego Koźmińskiego – Prezesa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Katarzyny Czayki-Chełmińskiej – Członkini Komisji Eksperckiej Programu Liderskiego PAFW.
Planowany Program Jubileuszu:
11.30-12.10 Przywitanie gości
12.10-12.40 Wystąpienie – Jerzy Koźmiński – Prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności
12.40-13.10 Wystąpienie – Katarzyna Czayka-Chełmińska – Członkini Komisji Eksperckiej Programu Liderskiego PAFW
13.10-13.40 Wystąpienie – Gość specjalny
13.40-13.50 Zakończenie oficjalnej części Jubileuszu
13.50-14.10 Wspólne zdjęcie uczestników
14.10-15.10 Obiad
15.10-16.40 Warsztaty „THE BEST OF”
Świętowanie 20-lecia Programu zaczynamy od historycznego już filmu o tym, skąd się biorą liderki i liderzy, z głosem Ani Bieleckiej i znanego wielu z nas – Henryka Wujca.
Chcemy oddać Wam głos i zaprosić do wspólnego doświadczenia jubileuszu i wspólnoty, którą tworzycie, tworzymy.
W kolejnych dniach pokażemy Wasze historie.
“Kształcenie liderów i liderek jest naszą misją. Od 20 lat wzmacniamy osoby, które przewodząc zmianom w swoich społecznościach zmieniają Polskę”.
Agnieszka Szelągowska, wiceprezeska Szkoły Liderstwa im. Zbigniewa Pełczyńskiego
Początki Programu
Nie było wcześniej i nadal nie ma takiego programu, który kształci liderów i liderki w różnorodnych obszarach działania i jest dostępny dla osób z najmniejszych miejscowości. Rozwija sołtysów, prezeski organizacji pozarządowych, dyrektorów instytucji samorządowych, liderki ruchów społecznych, czerpiąc inspiracje z najnowszych trendów z Polski i zagranicy.
Program powstał z odwagi, nazwanej potrzeby i spotkania osób z dwóch organizacji.
Polsko-‑Amerykańska Fundacji Wolności, z misją wspierania osób z małych miejscowości oraz Szkoła Liderstwa im. Zbigniewa Pełczyńskiego wzmacniająca liderów i liderki, 20 lat temu podjęły decyzję o stworzeniu programu dla osób z doświadczeniem liderskim z całej Polski.
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności zdecydowała się przekazać środki i co roku fundować Program Liderski PAFW, który realizuje Szkoła Liderstwa im. Zbigniewa Pełczyńskiego.
Odważne było przekonanie o tym, że rola liderska jest równie ważna i warta świadomości i rozwoju w parlamencie, samorządzie jak i w organizacji pozarządowej powołanej w 105-cio osobowej wsi. Odwagi wymagało przeniesienie narzędzi stosowanych w Oksfordzie na doświadczenie lokalne i przekonanie do tego osób, które podjęły się ról tutorskich i trenerskich.
Z odwagą stworzyliśmy wszystkie narzędzia służące do zrekrutowania i rozwoju grupy pierwszej edycji, w której wzięło udział 60 osób i 12 tutorek i tutorów!
Pierwsze lata i wspólne uczenie
Przez kilka pierwszych lat uczyliśmy się jako zespół Programu: wspierać osoby uczestniczące w formułowaniu i osiąganiu celów liderskich (co nie od początku było jasne), rozwijać narzędzia wspierające rozwój kluczowych kompetencji: formułowanie wizji zmiany, zarządzania zmianą, pracy z zespołem, pozyskiwania sojuszników i wywierania wpływu.
Pracowaliśmy z tutorkami i tutorami nad coraz lepszym kształtem indywidualnych planów rozwoju, szukaliśmy nowych narzędzi pomocnych w poszerzaniu samoświadomości liderskiej.
Przyglądając się z bliska przywództwu lokalnemu, w pierwszych latach realizacji Programu wypracowaliśmy, wspólny dla wszystkich, niezależnie od miejsca i branży model działania i rozwoju liderskiego oparty na czterech filarach:
- samoświadomości i wiarygodności,
- jednoczeniu i angażowaniu ludzi,
- wizji zmiany,
- wprowadzaniu zmiany.
W 2016 roku napisaliśmy przewodnik liderski „O przywództwie” https://programliderski.pl/wiedza/, w którym porównaliśmy własny model z innymi światowymi koncepcjami i podzieliliśmy się swoją wiedzą po to, by stała się praktyczną pomocą w rozwoju potencjału liderskiego dla osób w naszej sieci. W roku powstania podręcznika mieliśmy już 10 lat doświadczeń i 500 osób w sieci absolwenckiej. W oparciu o te doświadczenia zebraliśmy w formie reportaży indywidualne historie liderskie, które zostały wydane w publikacji “Tutaj drzwi trzeba otwierać powoli”
Program a zmiany w Polsce
Po 12 latach ewoluowania i rozwoju, kiedy Program był już zaawansowaną ofertą edukacyjną z wachlarzem różnorodnych metod wspierania oraz ogólnopolską siecią ponad 580 absolwentek i absolwentów, przyszedł czas, by powiedzieć „sprawdzam”. Jakie efekty przynosi Program? Co w jego wyniku zmienia się w sposobie działania konkretnego lidera i liderki na poziomie indywidualnym? Co zmienia się w ich organizacjach i co najważniejsze – w ich społecznościach lokalnych? Czy te efekty są widoczne w postaci trwałych więzi pomiędzy ludźmi i instytucjami, czy przejawiają się we wzmacnianiu poczucia wzajemnego zaufania, w dobrych rozwiązaniach i nowych inwestycjach? Czy Program Liderski PAFW zmienia Polskę lokalną?
Badanie wpływu z 2017 roku pokazało, że udział w Programie sprawia, że liderki i liderzy odważniej planują i wprowadzają zmiany. Zaczynają od swojego życia osobistego, zmieniają swoje podejście, a potem wpływają na swoje otoczenie, organizacje i lokalne społeczności.
Badanie pokazało, że liderzy i liderki mają duży wpływ na swoje społeczności, pomagając wprowadzać lepsze zarządzanie oparte na płaskich, sieciowych strukturach i współpracy z różnymi aktorami życia publicznego.
Udział w Programie, razem z innymi czynnikami, pomaga zmieniać kulturę polityczną na poziomie lokalnym. Program ma duży wpływ na utrwalanie procesów demokratycznych i wzmacnianie kultury demokratycznej. Transformacja polega na wielu małych zmianach, takich jak większe zaangażowanie mieszkańców w konsultacje publiczne, tworzenie rad lokalnych i włączanie nowych grup do procesów decyzyjnych.
Lokalni liderzy i liderki PAFW uruchamiają procesy, które wzmacniają energię obywateli i dają im poczucie sprawczości. Budują potencjał ekspercki i rzeczniczy w lokalnych społecznościach, stosują w praktyce wiedzę z przeprowadzania zmian społecznych.
Niepewność i odporność
Wiosną, w 2020 roku wydaliśmy drugi tom reportaży „Przewiew. 12 historii otwartych”.
Zaplanowana z dużym wyprzedzeniem konferencja promująca publikację odbyła się 12 marca 2020 roku zdalnie. Zarówno zespół Programu jak i cała nasza społeczność, doświadczyliśmy wtedy sytuacji, które nauczyły nas dużo zarówno o dynamice samej zmiany jak i nowych umiejętności: korzystania z narzędzi umożliwiających zdalną realizację zadań, zarządzania swoją pracą w nowych warunkach, pracy w rozproszonych zespołach, w których osoby przechodziły przez różne, również niełatwe sytuacje.
Zespół uczył się błyskawicznie przekładać dotychczasowe, złożone z wielu elementów procesy bezpośredniego wspierania w rozwoju liderów i liderki, na nowe narzędzia. Pracowaliśmy w ogromnym tempie, w dużej niepewności, przygotowując warianty na zmieniającą się rzeczywistość. Nauczyliśmy się pracować nie mając wszystkich danych i lepiej radzić sobie ze złożonością świata.
Odkryliśmy, że przywództwo może być współdzielone, bo w sytuacji, kiedy nikt nie wiedział, jak będzie wyglądał kolejny tydzień, decyzje wymagały konsultacji.
Zmieniliśmy narzędzia i metody pracy w Programie, uczyliśmy liderów i liderki jak tworzyć warunki działania w społecznościach, które będą zarazem bezpieczne i inspirujące, jak wspierać współpracę i zaufanie w zespołach pracujących w rozproszeniu, tak, aby ludzie uzupełniali swoje kompetencje i tworzyli nową jakość, jak odpowiadać na nowe potrzeby związane z bezpieczeństwem psychologicznym i odpornością.
W efekcie mieliśmy poczucie, że osoby, z którymi pracujemy stały się odporniejsze w sytuacji niepewności i zmieniły swoje sposoby przewodzenia.
Te umiejętności były nieocenione podczas kryzysu humanitarnego, kiedy rozpoczęła się pełnoskalowa wojna w Ukrainie, a cała społeczność liderska zaangażowała się w organizowanie pomocy osobom uchodźczym i osobom w Ukrainie.
Wyzwania nowej wspólnoty
Najważniejszymi zadaniami, jakie stawia sobie Program na najbliższą przyszłość jest wzmocnienie wspólnoty absolwenckiej, która potrafi wytrzymać konflikt, znieść spór, przeżyć go i się nie rozpaść. Umiejętność ujawniania różnic, wypowiadania bardzo odrębnego zdania, chronienie się przed jednogłośnością, to perspektywa w rozwoju dla Programu.
Poza dbaniem o wspólnotę, ważnymi dla nas zadaniami są:
- wzmacnianie osobistych kompetencji liderskich potrzebnych na czas niepewności i polikryzysów,
- wzmacnianie odporności zarówno liderów i liderek jak i wsparcie ich w budowaniu odporności swoich społeczności i zespołów,
- wzmacnianie kompetencji budowania sieci, inicjowania ruchów społecznych na rzecz rozwiązywania nowych problemów.
Dziękujemy Wam za 20 lat współtworzenia Programu, który nieustannie zmienia się razem z Wami i z nami. Za tworzenie wspólnoty.
Kontakt w sprawie Jubileuszu
Marta Modzelewska marta.modzelewska@szkola-liderow.pl
Julia Szcześniak julia.szczesniak@szkola-liderow.pl