Serdecznie zapraszamy wszystkie osoby, które ukończyły Program Liderski PAFW do zorganizowania wizyty studyjnej dla liderów i liderek XX edycji programu. Zachęcamy do podzielenia się swoimi metodami działania i doświadczeniami, a także do nawiązania nowych kontaktów.
Cel
Celem wizyty jest nawiązanie kontaktów pomiędzy absolwentkami i absolwentami Programu Liderskiego PAFW oraz uczestniczkami i uczestnikami jego XX edycji, wymiana doświadczeń i wiedzy oraz nabycie nowych kompetencji przydatnych w pracy lidera/liderki lokalnej społeczności. Wizyta powinna promować i ułatwiać korzystanie z zasobów sieci absolwenckiej oraz rozwiązań stosowanych przez absolwentów/absolwentki w swojej działalności liderskiej. Do składania wniosków w konkursie zapraszamy osoby, które ukończyły edycje programu od I do XIX.
Tematy
W tym roku w związku z potrzebami uczestników i uczestniczek XX edycji preferowane będą trzy niżej wymienione tematy:
- Dzieci i młodzież w działaniu (inicjowanie dialogu międzypokoleniowego, wsparcie dzieci i młodzieży w ich wyzwaniach codziennych, edukacja, standardy prowadzenia projektów społecznych z aktywnym udziałem młodych ludzi).
- Tajniki samorządu (jak zarządzać zespołem i jego pracą w ramach struktur samorządowych, budowanie i angażowanie zespołu, sposoby na prowadzenie komunikacji i budowanie relacji z mieszkańcami, dobre praktyki w samorządzie, wyzwania w działaniach samorządowych).
- Nowoczesne technologie (wykorzystanie technologii w działalności społecznej i edukacji, wykorzystanie AI, nowoczesne technologie vs osoby starsze, korzystanie ze wsparcia technologii w finansowaniu organizacji, nowoczesne technologie vs praca z młodzieżą).
Wnioski z innych obszarów również będą rozpatrywane w konkursie. W sytuacji dwóch poprawnie napisanych i złożonych wniosków, które uzyskają pozytywną ocenę Komisji – pierwszeństwo w otrzymaniu dotacji będą miały projekty, które „wpiszą się” w jeden z powyższych tematów.
Informacje ogólne o konkursie
Oferta na realizację wizyty studyjnej powinna:
- mieć temat przewodni (temat powinien być bezpośrednio związany z problemami, którymi zajmuje się organizacja zapraszająca, czymś, co jest jej specjalnością, domeną, z czym organizacja skutecznie sobie poradziła lub radzi),
- pokazywać w jaki sposób dany lider / liderka pracuje w swojej organizacji, z kim współpracuje, jak tworzy działania, do kogo je kieruje, jakie ma sukcesy i wyzwania, w jaki sposób sobie z nimi radzi,
- pokazywać specyfikę miejsca lokalnego, w którym się odbywa (opisana wizyta nie może być jednak wycieczką turystyczną z bogatym programem mającym na celu jedynie prezentację danego regionu),
- pokazywać program rozpisany na 2-3 dni,
- obejmować koszty zaplanowane na min. 8 uczestników/uczestniczek,
- być złożona z ramienia podmiotu, w których absolwent/absolwentka działa na co dzień np. organizacja pozarządowa, szkoła, dom kultury, inna instytucja niedziałająca dla zysku i posiadająca osobowość prawną (w wyjątkowych sytuacjach za zgodą Komisji można odstąpić od tej zasady),
- zawierać datę wizyty, która nie koliduje z żadnym wydarzeniem absolwenckim ani zjazdem XX edycji.
Dodatkowe założenia:
Wizyta może być zorganizowana przez 1-3 osoby z sieci absolwenckiej (wniosek składa jedna z nich), które działają w miejscach położonych w niedalekiej odległości od siebie (ilość osób organizujących wizytę nie ma wpływu na wysokość dotacji). Preferowane będą wizyty zorganizowane w partnerstwach.
W przypadku niewykorzystania miejsc przez uczestników/uczestniczki edycji istnieje możliwość, aby z pozostałych miejsc skorzystały osoby z sieci absolwenckiej (ustalenia są dokonywane na bieżąco z organizatorką/organizatorem wizyty z poinformowaniem koordynatorki programu absolwenckiego w Programie Liderskim PAFW).
Na co można przeznaczyć dotację?
Z dotacji w pierwszej kolejności powinny zostać pokryte koszty:
- wyżywienia i zakwaterowania uczestników wizyty
- transportu uczestników podczas trwania wizyty,
- zaproszenia gościa/eksperta (np. wykład, poprowadzenie zajęć),
W dalszej kolejności mogą zostać pokryte koszty:
- dojazdu dla gościa,
- wynajmu sali,
- materiałów edukacyjnych i wypożyczenia sprzętu,
- księgowe, administracyjne oraz inne koszty realizacji działań – ściśle związane z projektem – w sumie max. 15% dotacji,
- koszty mające znamiona wypoczynku, turystyki, rekreacji (np. bilety do muzeum, wynajem przewodnika, itp.) nie powinny przekroczyć 10% wnioskowanej kwoty dotacji.
Dofinansowaniu nie będą podlegały zwroty kosztów dojazdu uczestników na miejsce wizyty oraz koszty zakupu sprzętu i wyposażenia (np. komputera, aparatu fotograficznego, kamery).
W roku 2025 przewidujemy przyznanie 6 dotacji w wysokości maksymalnie 5.000 zł.
Kryteria i sposób oceny ofert
Oferty będą oceniane wg następujących kryteriów:
- Wykorzystanie zasobów, dobrych praktyk i specyfiki środowiska lokalnego, w którym działa absolwent/ka.
- Wymiana doświadczeń pomiędzy organizatorami i organizatorkami a uczestnikami i uczestniczkami wizyty.
- Efektywność wizyty – czy koszty są współmierne do zaplanowanych rezultatów.
- Spójny, przemyślany i ciekawy pod względem merytorycznym program wizyty, który zostanie załączony do wniosku jako oddzielny plik. Wykorzystanie różnych metod i narzędzi zdobywania wiedzy i doświadczeń.
- Sposób przygotowania oferty – czy jest rzetelnie przygotowana, zawiera wszystkie wymagane informacje, jest spójna, napisana w jasny, zrozumiały sposób; czy odpowiada na cele i założenia konkursu.
- Warunkiem formalnym dopuszczenia do oceny zgłoszenia jest uzupełnienie i uaktualnienie swojego profilu na www.programliderski.pl.
Warunki i zasady składania ofert oraz rozstrzygnięcia konkursu
Oferty przyjmowane będą drogą elektroniczną do 26 stycznia 2025 r. poprzez formularz zgłoszeniowy.
Ofertę można uzupełnić o krótki, niepodlegający ocenie komisji, materiał promocyjny, np. max. 2 minutowy film zachęcający do zgłoszenia się do udziału w wizycie. Materiał promocyjny należy wysłać na adres marta.modzelewska@szkola-liderow.pl z podaniem informacji o organizatorze wizyty i organizacji uprawnionej do otrzymania dotacji.
Konkurs ma charakter jednoetapowy. Każda oferta zostanie przeczytana i oceniona zgodnie z kryteriami przez członków Komisji Ekspertów, która podejmie decyzję o przyznaniu dotacji.
W przypadku wątpliwości Komisja może poprosić o uzupełnienie wniosku. Osoba składająca wniosek musi go uzupełnić w terminie 2 dni od otrzymania informacji mailowej od koordynatorki sieci absolwenckiej.
Ostateczna kwota dotacji uwzględniająca koszty zakwaterowania i wyżywienia zostanie przyznana po potwierdzeniu liczby osób zainteresowanych udziałem w wizycie.
Dotacja zostanie przekazana na wskazane przez wnioskodawcę konto po podpisaniu przez strony umowy. Po zrealizowaniu wizyty należy wypełnić i przesłać sprawozdanie na adres marta.modzelewska@szkola-liderow.pl. Wzór sprawozdania zostanie przesłany wraz z podpisaną umową dotacyjną.
Szczegółowy harmonogram konkursu w 2025 roku:
13-26.01.2025 r. termin nadsyłania ofert na zorganizowanie wizyt studyjnych
27-31.01.2025 r. ocena ofert przez komisję
04-05.02.2025 r. ogłoszenie wyników konkursu
06-10.02.2025 r. uzupełnienie formalności i potwierdzenie ostatecznych terminów wizyt studyjnych
12-19.02.2025 r. zapisy na wizyty studyjne wśród uczestników i uczestniczek XX edycji
20.02-03.03.2025 r. przygotowanie, podpisanie umów i przekazanie dotacji
04.03-11.05.2025 r. realizacja wizyt studyjnych
15-31.05.2025 r. złożenie sprawozdania merytorycznego i finansowego z realizacji projektu
Informacji związanych z konkursem udziela:
Marta Modzelewska – koordynatorka programu absolwenckiego w Programie Liderskim PAFW. marta.modzelewska@szkola-liderow.pl