Zapraszamy absolwentki i absolwentów Programu Liderzy PAFW, którzy chcą podzielić się swoimi doświadczeniami i wiedzą, do zorganizowania wizyty studyjnej w swojej miejscowości/w swoim regionie dla uczestniczek i uczestników XVII edycji Programu.
Celem wizyty jest wymiana doświadczeń i wiedzy, nabycie nowych kompetencji oraz nawiązanie kontaktów pomiędzy absolwentkami i absolwentami Programu Liderzy PAFW i uczestniczkami i uczestnikami jego XVII edycji. Wizyta powinna promować i ułatwiać korzystanie z zasobów sieci absolwenckiej i rozwiązań stosowanych w działalności liderskiej przez alumnów Programu. Do organizacji wizyt zapraszamy absolwentki i absolwentów wszystkich edycji Programu. Mogą oni zorganizować wizytę z innymi znanymi sobie organizacjami, osobami, posiadającymi stosowane doświadczenia i kompetencje.
Zależy nam na tym, aby wizyty studyjne odpowiadały na potrzeby uczestników XVII edycji, dlatego chcemy się skupić na następujących tematach:
- Wykorzystanie nowoczesnych technologii w działaniach liderskich (usprawnienie zarządzania w organizacji: praktyczne przykłady wdrażania w środowisku NGO, proste narzędzia do pracy z klientem, organizacja pracy, rozwiązania do atrakcyjnego i nieskomplikowanego sposobu prezentacji działań, nowoczesne technologie a docieranie do większej liczby ludzi),
- Działania dotyczące migrantów i migrantek (edukacja międzykulturowa, działania na rzecz migrantów i migrantek, poznanie organizacji, które zajmują się działaniami w zakresie rozwijania kompetencji międzykulturowych urzędniczek i urzędników oraz innych osób obsługujących klientów z doświadczeniem migranckim),
- Kultura (funkcjonowanie Centrów Kultury, Domów Kultury organizacji działających na rzecz kultury, pozyskiwanie środków zewnętrznych na kulturę, włączanie lokalnej społeczności w działania kulturalne, rozwój kultury, kreatywne i interdyscyplinarne działania kulturalne dające możliwość na wymianę międzypokoleniową, tematy związane z upowszechnianiem kultury, wykorzystywanie kultury i sztuki jako energii miastotwórczych oraz przykłady udanych kooperacji na linii artyści_stki-3 sektor-samorząd-mieszkańcy),
- Uważność w samorządzie, czyli budowanie relacji z zespołem i budowanie relacji ze społecznością lokalną (praca 'dobrego’ wójta/burmistrza od kuchni – co jest ważne – jak dobrać ludzi /czym przekonać lokalną społeczność, innowacyjne metody pracy z urzędnikami, jak stworzyć dobry zespół, jak komunikować się ze społecznością lokalną – dobre, sprawdzone praktyki szczególnie dla grup wykluczonych cyfrowo, łączenie działań społecznych z samorządowymi, budowanie koalicji na rzecz rozwoju regionalnego, sposoby zarządzania gminą, samorządem w sytuacji gdy interesy różnych grup są sprzeczne),
- Organizacja / aktywizm / wolontariat (w jaki sposób kierować zespołem, pozafinansowe sposoby motywowania zespołów/osób pracujących w organizacji, jak pracować lokalnie i budować lokalną/sąsiedzką społeczność, formy dotarcia do odbiorców działań, zdobywanie funduszy na projekty/pomysły/akcje/funkcjonowanie organizacji/grup nieformalnych, jak pracować z wolontariuszami – jak ich wspierać, jak edukować o aktywiźmie i zachęcać do wolontariatu, metody i formy pracy z odbiorcami działań, szukanie partnerów do działania, motywacja do działania) szczególnie w obszarach: pracy z dziećmi i młodzieżą, ruchów kobiecych/feministycznych, ekologii/klimatu/zrównoważonego rozwoju.
Organizatorem konkursu w Programie Liderzy PAFW jest Fundacja Szkoła Liderów z siedzibą w Warszawie przy ulicy Wiejskiej 12A, 00-490 Warszawa.
Informacje ogólne
Wizyta studyjna powinna mieć temat przewodni i pokazywać specyfikę miejsca, w którym się odbywa. Temat powinien być bezpośrednio związany z problemami, którymi zajmuje się organizacja zapraszająca, czymś, co jest jej specjalnością, domeną, z czym organizacja skutecznie sobie poradziła lub radzi.
Wizyta powinna trwać od dwóch do trzech dni. By wizyta mogła zostać zorganizowana powinno zgłosić się do niej od 3 do 8 osób, w tym przynajmniej 4 osoby z XVII edycji Programu Liderzy PAFW. Z pozostałych miejsc mogą skorzystać zainteresowani alumni Programu Liderzy PAFW.
Oferty na organizację wizyty powinny być złożone z ramienia podmiotów, w których absolwenci działają na co dzień. Może to być organizacja pozarządowa, szkoła, dom kultury, inna instytucja niedziałająca dla zysku i posiadająca osobowość prawną. Wizyty mogą być organizowane w partnerstwach, np. przez 2-3 absolwentów, którzy działają w miejscach położonych w niedalekiej odległości od siebie (taka sytuacja nie ma wpływu na wysokość dotacji).
Maksymalna kwota dotacji to 3500 zł
Na co można przeznaczyć dotację?
Przewidujemy przyznanie do 5 dotacji w wysokości do 3500 zł.
Z dotacji można pokryć koszty:
- zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom wizyty, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi pandemii COVID19
- zaproszenia gościa/eksperta (np. wykład, poprowadzenie zajęć),
- dojazdu dla gościa,
- wyżywienia i zakwaterowania uczestników wizyty (zgodnie z oficjalnymi wytycznymi bezpieczeństwa epidemicznego)
- wynajmu sali,
- transportu uczestników podczas trwania wizyty,
- materiałów edukacyjnych i wypożyczenia sprzętu,
- księgowe, administracyjne oraz inne koszty realizacji działań – ściśle związane z projektem – w sumie max. 15% dotacji
Dofinansowaniu nie będą podlegały zwroty kosztów dojazdu uczestników. W ramach dotacji nie będą uznawane koszty zakupu sprzętu i wyposażenia (np. komputera, aparatu fotograficznego, kamery). Koszty mające znamiona wypoczynku, turystyki, rekreacji (np. bilety do muzeum, wynajem przewodnika, itp.) nie powinny przekroczyć 10% wnioskowanej kwoty dotacji.
Kryteria i sposób oceny ofert
Oferty będą oceniane wg następujących kryteriów:
- Wykorzystanie zasobów, dobrych praktyk i specyfiki środowiska lokalnego, w którym działa absolwent.
- Wymiana doświadczeń pomiędzy organizatorami i uczestnikami wizyty.
- Efektywność wizyty – czy koszty są współmierne do zaplanowanych rezultatów.
- Spójny, przemyślany i ciekawy program wizyty. Wykorzystanie różnych metod i narzędzi zdobywania wiedzy i doświadczeń.
- Sposób przygotowania oferty – czy jest rzetelnie przygotowana, zawiera wszystkie wymagane informacje, jest spójna, napisana w jasny, zrozumiały sposób; czy odpowiada na cele i założenia konkursu.
- Warunkiem formalnym dopuszczenia do oceny zgłoszenia jest uzupełnienie i uaktualnienie swojego profilu na www.programliderski.pl.
Warunki i zasady składania ofert oraz rozstrzygnięcia konkursu
Oferty przyjmowane będą drogą elektroniczną do 31 stycznia 2022. W tym celu należy wypełnić wniosek, który znajduje się pod linkiem: FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY.
Ofertę można uzupełnić o krótki materiał promocyjny, np. max. 2 minutowy film (doświadczenia Programu pokazują, że tego typu promocja się sprawdza i daje dobre rezultaty) zachęcający do zgłoszenia się do udziału w wizycie. Materiał powinien być udostępniony on-line (np. na youtube). Materiał promocyjny należy wysłać na adres areta.wasilewska@szkola-liderow.pl z podaniem informacji o organizatorze wizyty i organizacji uprawnionej do otrzymania dotacji.
Konkurs na charakter dwuetapowy. W pierwszym etapie każda oferta zostanie przeczytana i oceniona zgodnie z kryteriami przez członków Rady Programu. Rada Programu podejmie decyzję o dopuszczeniu oferty do drugiego etapu. Oferty wizyt zatwierdzone przez Radę Programu zostaną przekazane uczestnikom XVII edycji i absolwentom Programu oraz zamieszczone zostaną na stronie www.programliderski.pl. Wizyta odbędzie się, jeśli zgłosi się na nią min. 3 uczestników XVII edycji. Ostateczna kwota dotacji uwzględniająca koszty zakwaterowania i wyżywienia zostanie przyznana przez zespół Programu Liderzy PAFW po potwierdzeniu liczby osób zainteresowanych udziałem w wizycie.
Procedura nie przewiduje odwołań od decyzji Rady i Zespołu Programu.
Dotacja zostanie przekazana na wskazane przez wnioskodawcę konto po podpisaniu przez strony umowy. Po zrealizowaniu wizyty należy wypełnić i przesłać sprawozdanie na adres marta.modzelewska@szkola-liderow.pl.
Wzór sprawozdania znajdują się tutaj.
Informacji związanych z konkursem udziela:
Marta Modzelewska – specjalistka ds. współpracy z Alumnami w Programie Liderzy PAFW
tel. 501825466
e-mail: marta.modzelewska@szkola-liderow.pl
Szczegółowy harmonogram konkursu w 2022 roku:
- 12-31.01.2022 r. – termin nadsyłania ofert na zorganizowanie wizyt studyjnych
- 01-07.02.2022 r. – ocena ofert przez komisję
- 08-09.02.2022 r. – ogłoszenie decyzji o wyborze 1 etap rekrutacji
- 10-19.02.2022 r. – ogłoszenie ofert na wizyty studyjne wśród uczestników XVII edycji i absolwentów Programu – 2 etap rekrutacji
- 22.02.2022 r. – ogłoszenie o ostatecznej decyzji o przyznaniu dofinansowania
- 23-28.02.2022 r. – przygotowanie, podpisanie umów i przekazanie dotacji
- 01.03-15.05.2022 r. – realizacja działań
- 15-31.05.2022 r. – złożenie sprawozdania merytorycznego i finansowego z realizacji projektu