Rozmowy o dialogu międzypokoleniowym

Pod koniec października osoby działające w samorządzie spotkały się po raz kolejny w Książenicach, aby tym razem porozmawiać o dialogu międzypokoleniowym, poznać techniki działania w social mediach i zainspirować się doświadczeniami praktyków i praktyczek samorządowych.

Pierwszego dnia uczestnicy i uczestniczki wydarzenia mieli czas wypełniony po brzegi wykładami i warsztatami w ten sposób, by stworzyć sprzyjającą przestrzeń do jednoczesnego zdobywania wiedzy i pracy nad własnymi pomysłami na działania. Największe wrażenie na osobach uczestniczących zrobił wykład Marcina Napiórkowskiego pt. „Jak zasypać międzypokoleniową przepaść?”. Uznany autor i semiotyk kultury przedstawił teorię pokolenia jako tożsamości. W takim ujęciu pokolenie jest definiujące dla człowieka, a składa się na nie podobna data urodzenia, wspólnota doświadczenia i zbliżone praktyki kulturowe. Rozmawialiśmy o różnych generacjach żyjących współcześnie: boomerach, x-ach, millenialsach i “zetkach” oraz konfliktach występujących w polskim społeczeństwie (np. starzy vs młodzi, liberalizm vs narodowe nieliberalizmy, lewica vs alternatywna prawica, lewica vs liberalizm). Uczestnicy i uczestniczki wykładu wyszli z niego wyposażeni w wiedzę, że zrozumienie tych sporów oraz dotarcie do młodego pokolenia daje szansę na zbudowanie mostów międzypokoleniowych.

Tego dnia odbył się również wykład i warsztaty z Mateuszem Sabatem oraz jego zespołem, które wyposażyły absolwentów i absolwentki w wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą wykorzystania różnych mediów społecznościowych w kontakcie z mieszkańcami. Dowiedzieliśmy się konkretów dotyczących Facebooka, Instagrama, LinkedIna, Portalu X (dawniej: Twitter) oraz Tik Toka. Rozmawialiśmy między innymi o tym, do kogo możemy skierować treści na konkretnym kanale społecznym, ilu użytkowników ma każdy z nich, jakie narzędzia oferowane przez konkretne medium działają najlepiej (rolki, filmy, stories itp.). Osoby uczestniczące miały również możliwość nakręcenia własnego filmiku z wykorzystaniem podstawowego sprzętu nagrywającego.

Następnie liderzy i liderki mieli również okazję uczestniczyć w bardzo ciekawym wykładzie pt. „Analiza interesariuszy w lokalnej społeczności”, podczas którego doświadczony społecznik i praktyk samorządowy Ryszard Grobelny pokazał w jaki sposób i gdzie szukać informacji o mieszkańcach i ich potrzebach, a także w jaki sposób do nich docierać zależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy zainteresowań. Po wykładzie każdy mógł praktycznie wykorzystać zdobytą wiedzą i dopytać o szczegóły na warsztatach, które poprowadzili Ryszard Grobelny oraz dwoje absolwentów Szkoły Liderów: Joanna Wons-Kleta i Michał Braun. Wieczorem wszyscy wzięli udział w sesji wymiany doświadczeń podczas absolwenckiego Open Space’a, dzięki któremu wspólnie zdefiniowaliśmy tematy najbardziej istotne obecnie dla samorządowców i samorządowczyń.

Drugiego dnia absolwentki i absolwenci programu Liderzy PAFW mieli okazję zapoznać się z wykładem Katarzyny Suwały dotyczącym kampanii wizerunkowej metodą projektową, która w usystematyzowany sposób pokazała etapy tworzenia wizerunku publicznego, a także przekazywania opowieści i własnej motywacji do pozyskania funkcji samorządowej. Uczestnicy i uczestniczki otrzymali też materiał do pracy własnej pozwalający zaplanować sobie działania i przemyśleć różnorodne kwestie dotyczące zadań samorządowych. Całe absolwenckie spotkanie było dla liderów i liderek wsparciem oraz pozwoliło im uporządkować dotychczasową wiedzę, pozyskać nowe kompetencje oraz zsieciować się pomiędzy różnymi programami Szkoły Liderów.

Skip to content