Serdecznie zapraszamy absolwentki i absolwentów Programu Liderzy PAFW do zorganizowania wizyty studyjnej dla uczestniczek i uczestników XVIII edycji Programu. Zachęcamy do podzielenia się swoimi metodami działania w miejscowości/regionie i nawiązaniu relacji z aktualną edycją.
Cel
Celem wizyty jest wymiana doświadczeń i wiedzy, nabycie nowych kompetencji oraz nawiązanie kontaktów pomiędzy absolwentkami i absolwentami Programu Liderzy PAFW a uczestniczkami i uczestnikami jego XVIII edycji. Wizyta powinna promować i ułatwiać korzystanie z zasobów sieci absolwenckiej i rozwiązań stosowanych w działalności liderskiej przez alumnów Programu. Do organizacji wizyt zapraszamy absolwentki i absolwentów wszystkich edycji Programu. Mogą oni zorganizować wizytę z innymi znanymi sobie organizacjami/osobami posiadającymi stosowane doświadczenia i kompetencje.
Tematy
W związku z bieżącymi wydarzeniami, ale również potrzebami uczestników i uczestniczek XVIII edycji, w tym roku chcemy skupić się na następujących tematach:
- Tajniki samorządu (jak zarządzać zespołem i jego pracą, sposoby na prowadzenie kampanii, kandydowanie, budowanie i angażowanie zespołu, spojrzenie na lidera/kę w jego/jej środowisku).
- Ekologia i zrównoważony rozwój (innowacyjne rozwiązania, sprawiedliwa transformacja).
- Angażowanie lokalnej społeczności (funkcjonowanie Młodzieżowych Rad i zakładanie ich, inicjowanie dialogu, praca na styku kultur, praca z osobami/dla osób z doświadczeniem migracji).
Oznacza to, że zorganizowanie wizyty w ramach jednego z powyższych tematów daje w procesie rozpatrywania wniosków dodatkowe punkty. Jeżeli ktoś jednak nie wpisuje się w dany temat to nie znaczy, że wniosek jest odrzucany a jedynie, że może mieć trochę mniejsze szanse na realizację.
Informacje ogólne o konkursie
Wizyta studyjna powinna mieć temat przewodni i pokazywać specyfikę miejsca, w którym się odbywa. Temat powinien być bezpośrednio związany z problemami, którymi zajmuje się organizacja zapraszająca, czymś, co jest jej specjalnością, domeną, z czym organizacja skutecznie sobie poradziła lub radzi. Opisana wizyta nie może być jednak wycieczką turystyczną z bogatym programem zabaw w ramach prezentacji danego regionu.
Wizyta powinna trwać od dwóch do trzech dni. By wizyta mogła zostać zorganizowana powinno zgłosić się do niej od 3 do 8 osób, w tym przynajmniej 4 osoby z XVIII edycji Programu Liderzy PAFW. Z pozostałych miejsc (jeżeli pozostaną jakieś wolne) mogą skorzystać zainteresowani alumni Programu Liderzy PAFW.
Oferty na organizację wizyty powinny być złożone z ramienia podmiotów, w których absolwenci działają na co dzień. Może to być organizacja pozarządowa, szkoła, dom kultury, inna instytucja niedziałająca dla zysku i posiadająca osobowość prawną. Wizyty mogą być organizowane w partnerstwach (co również daje dodatkowe punkty) np. przez 2-3 absolwentów, którzy działają w miejscach położonych w niedalekiej odległości od siebie (taka sytuacja nie ma wpływu na wysokość dotacji).
Przewidujemy przyznanie do 5 dotacji w wysokości maksymalnie 4000 zł.
Na co można przeznaczyć dotację?
Z dotacji można pokryć koszty:
- zaproszenia gościa/eksperta (np. wykład, poprowadzenie zajęć),
- dojazdu dla gościa,
- wyżywienia i zakwaterowania uczestników wizyty (zgodnie z oficjalnymi wytycznymi bezpieczeństwa epidemicznego)
- wynajmu sali,
- transportu uczestników podczas trwania wizyty,
- materiałów edukacyjnych i wypożyczenia sprzętu,
- księgowe, administracyjne oraz inne koszty realizacji działań – ściśle związane z projektem – w sumie max. 15% dotacji
- zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom wizyty, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi COVID19
Dofinansowaniu nie będą podlegały zwroty kosztów dojazdu uczestników. W ramach dotacji nie będą uznawane koszty zakupu sprzętu i wyposażenia (np. komputera, aparatu fotograficznego, kamery). Koszty mające znamiona wypoczynku, turystyki, rekreacji (np. bilety do muzeum, wynajem przewodnika, itp.) nie powinny przekroczyć 10% wnioskowanej kwoty dotacji.
Kryteria i sposób oceny ofert
Oferty będą oceniane wg następujących kryteriów:
- Wykorzystanie zasobów, dobrych praktyk i specyfiki środowiska lokalnego, w którym działa absolwent/ka.
- Wymiana doświadczeń pomiędzy organizatorami i organizatorkami a uczestnikami i uczestniczkami wizyty.
- Efektywność wizyty – czy koszty są współmierne do zaplanowanych rezultatów.
- Spójny, przemyślany i ciekawy program wizyty. Wykorzystanie różnych metod i narzędzi zdobywania wiedzy i doświadczeń. (Opisana wizyta nie może być jedynie wycieczką turystyczną z bogatym programem zabawi prezentacji regionu.
- Sposób przygotowania oferty – czy jest rzetelnie przygotowana, zawiera wszystkie wymagane informacje, jest spójna, napisana w jasny, zrozumiały sposób; czy odpowiada na cele i założenia konkursu.
Warunkiem formalnym dopuszczenia do oceny zgłoszenia jest uzupełnienie i uaktualnienie swojego profilu na www.programliderski.pl.
Warunki i zasady składania ofert oraz rozstrzygnięcia konkursu
Oferty przyjmowane będą drogą elektroniczną do 25 stycznia 2023. W tym celu należy wypełnić wniosek, który znajduje się pod linkiem: FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY.
Ofertę można uzupełnić o krótki materiał promocyjny, np. max. 2 minutowy film (doświadczenia Programu pokazują, że tego typu promocja się sprawdza i daje dobre rezultaty) zachęcający do zgłoszenia się do udziału w wizycie. Materiał powinien być udostępniony on-line (np. na youtube). Materiał promocyjny należy wysłać na adres marta.modzelewska@szkola-liderow.pl z podaniem informacji o organizatorze wizyty i organizacji uprawnionej do otrzymania dotacji.
Konkurs na charakter dwuetapowy. W pierwszym etapie każda oferta zostanie przeczytana i oceniona zgodnie z kryteriami przez członków Komisji, która podejmie decyzję o dopuszczeniu oferty do drugiego etapu. Oferty wizyt zatwierdzone przez Komisję oceniającą wnioski zostaną przekazane uczestnikom XVIII edycji (i w przypadku wolnych miejsc absolwentom programu) oraz zamieszczone zostaną na stronie www.programliderski.pl. Wizyta odbędzie się, jeśli zgłosi się na nią min. 3 uczestników XVIII edycji. Ostateczna kwota dotacji uwzględniająca koszty zakwaterowania i wyżywienia zostanie przyznana przez zespół Programu Liderzy PAFW po potwierdzeniu liczby osób zainteresowanych udziałem w wizycie.
Procedura nie przewiduje odwołań od decyzji Komisji i Zespołu Programu.
Dotacja zostanie przekazana na wskazane przez wnioskodawcę konto po podpisaniu przez strony umowy. Po zrealizowaniu wizyty należy wypełnić i przesłać sprawozdanie na adres marta.modzelewska@szkola-liderow.pl. Wzór sprawozdania zostanie przesłany wraz z podpisaną umową dotacyjną.
Informacji związanych z konkursem udziela:
Marta Modzelewska – specjalistka ds. współpracy z Alumnami w Programie Liderzy PAFW.
e-mail: marta.modzelewska@szkola-liderow.pl
Szczegółowy harmonogram konkursu w 2023 roku:
12-25.01.2023 r. – termin nadsyłania ofert na zorganizowanie wizyt studyjnych
30.01-06.02.2023 r. – ocena ofert przez komisję
07-08.02.2023 r. – ogłoszenie wyników I etapu konkursu
09-21.02.2023 r. – ogłoszenie ofert na wizyty studyjne wśród uczestników XVIII edycji oraz zapisy na wizyty – II etap rekrutacji
22.02.2023 r. – ogłoszenie ostatecznej decyzji o przyznaniu dofinansowania wybranym inicjatywom
23.02 – 09.03.2023 r. – przygotowanie, podpisanie umów i przekazanie dotacji
10.03-15.05.2023 r. – realizacja działań
15-31.05.2023 r. – złożenie sprawozdania merytorycznego i finansowego z realizacji projektu