Letnia Szkoła Leśnej Edukacji – Rysianka 2021 – 26-31 lipca 2021
“Przyroda jest największym sojusznikiem człowieka i najwspanialszym inspiratorem do działań. (…) Wystarczy, że będziemy podążać za jej wskazówkami”
David Attenborough, Życie na naszej planecie.
To słowa niezwykłego człowieka i przyrodnika, podróżnika i wielkiego marzyciela, świadka dramatycznych przemian, jakie zachodziły i zachodzą w środowisku przyrodniczym przez ostatnie dziesięciolecia. Po tylu latach podglądania przyrody, również tej najbardziej dzikiej i niedostępnej, która znika w zastraszającym tempie lub ulega znaczącym przemianom, David Attenborough formułuje trudny dla nas ludzi wniosek – “Świat przyrody przetrwa wszystko. My ludzie nie możemy mieć co do tego pewności”. Dlatego właśnie nie możemy sobie pozwolić na chwilę zwłoki.
“Musimy odkryć na nowo, jak żyć w zgodzie z naturą”. Takie świadectwo upewnia nas tylko w tym, że upowszechnianie leśnej edukacji na wszystkich poziomach jest bardzo pilną potrzebą. Ważne, aby dzieci tu i teraz mogły regularnie, z jak największą częstotliwością być w przyrodzie, doświadczać jej całym ciałem, obserwować zachodzące przemiany, zaciekawiać się nimi, zadawać sobie pytania i poszukiwać odpowiedzi. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że po takim doświadczeniu rozwinie się społeczeństwo świadome roli natury w życiu każdego z nas.
Zapraszamy na Letnią Szkołę Leśnej Edukacji (LSLE)!
LSLE jest zorganizowana w formie warsztatów z wprowadzeniem teoretycznym i działaniami praktycznymi, które będą miały miejsce w jednym z najbardziej urokliwych miejsc Beskidu Żywieckiego. Poznamy najważniejsze zagadnienia oraz praktyczne aspekty rozpoczynania, kontynuowania i rozszerzania leśnej edukacji. Wiedza i doświadczenie zdobyte w trakcie warsztatów pozwolą na rozpoczęcie inicjatywy lub na rozwój już istniejącej.
Cele i założenia:
- Wprowadzenie w leśną pedagogikę,
- Leśna edukacja jako propozycja zmiany w edukacji
- Zaprezentowanie dobrych praktyk ze świata i z Polski,
- Znalezienie odpowiedzi na następujące pytania:
– Jak i kiedy ją rozpocząć?
– Kto może się tym zająć?
– Dlaczego przyroda jest potrzebna dzieciom do ich prawidłowego rozwoju?
-Jak korzystać z przestrzeni lasów państwowych, miejskich, gminnych i prywatnych? - Las jako bezpieczne i inspirujące otoczenie do rozwoju dzieci,
- Bezpieczeństwo w przyrodzie,
- Podstawowe umiejętności sztuki przetrwania – budowanie szałasów, przygotowanie zadaszenia, różne zastosowania liny, podstawowe węzły, przygotowanie paleniska
- Konsultacje indywidualne dla każdego z uczestników warsztatów,
- Realizacja podstawy programowej z wykorzystaniem leśnej edukacji – przykłady
- Konsultacje indywidualne dla każdego z uczestników podczas warsztatów, a także po zakończeniu szkoły (4 godz. indywidualnych konsultacji dla każdego z uczestników po zakończeniu LSLE)
- Atrakcyjne zniżki na udział w kolejnych warsztatach
Główny organizator: Fundacja Królowej św. Jadwigi
Prowadzący:
dr Ewa Kaliszuk, dr inż. Magdalena Frączek, Izabela Nowak Zoń, Adam Kaliszuk, Michał Napiórkowski
Dla kogo: dla dorosłych: rodziców, nauczycieli, edukatorów, samorządowców, i wszystkim, którym leży na sercu zapewnienie dzieciom dobrej i zdrowej przyszłości, podniesienie jakości polskiej edukacji i poprawa jakości środowiska przyrodniczego, w którym wszyscy żyjemy.
Miejsce: Hala Rysianka, Beskid Żywiecki Termin: 26-31.07.2021
Koszt: 1500 zł (w cenie uwzględnione są koszty noclegów, wyżywienia oraz merytorycznego przygotowania i przeprowadzenia warsztatów, a także opracowania materiałów powarsztatowych).
Zgłoszenia i zapytania:
Wszelkie informacje oraz zgłoszenia chęci udziału można przesyłać na adres ewa.kaliszuk@szkolamontessori.com.pl.
O nas:
dr Ewa Kaliszuk
Jestem geografem i przyrodnikiem nieustająco zadziwiona światem i tym jak wiele jest w nim do odkrycia. Fascynują mnie dzieci i ich bycie w przyrodzie. Lubię obserwować ich zabawy, podziwiam kreatywność, cierpliwość, upór w osiągnięciu celu, skłonność do wysiłku, współpracę i ogromną radość z działania. Takie doświadczenia są dla mnie bezcenne – stają się ważnym źródłem inspiracji na drodze poszukiwań odpowiedzi na pytanie o obecną jakość edukacji. Od dziewięciu lat współtworzę w Przyłękowie w Beskidzie Żywieckim niepubliczną, bezpłatną szkołę podstawową, jedną z kilku szkół prowadzonych przez Fundację Królowej św Jadwigi. Pracujemy wykorzystując m.in metody Marii Montessori oraz leśnej edukacji. Ciągle nabywam nowe doświadczenia – współprowadzę Forest School Center, współpracuję ze szkołą na Łotwie w ramach programu Erasmus, a także rozwijam swoje umiejętności w Szkole Liderów PAFW. Prywatnie jestem żoną Adama 🙂 i mamą dwóch wspaniałych nastoletnich już dziewczynek. One także są dla mnie nieustającym źródłem inspiracji. Dużo biegam i jeżdżę na rowerze – pomaga mi to pobyć sam na sam ze sobą, a wiatr we włosach daje poczucie wolności!
dr inż. Magdalena Frączek
Z wykształcenia jestem leśnikiem, pracuję na Wydziale Leśnym Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Ze studentami prowadzę zajęcia z edukacji przyrodniczo-leśnej, botaniki, dendrologii, fitosocjologii i etnobotaniki. Prowadzę także autorskie kursy „Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Polski” oraz „Las w kulturze i sztuce”. Od 2014 roku kieruję Studiami Podyplomowymi „Edukacja Przyrodniczo-Leśna”. Wykładam na studiach podyplomowych „Ochrona Przyrody im. prof. S. Myczkowskiego” i „Pszczelarstwo”. Jestem ekspertem w międzynarodowym projekcie Forest School Center. Współpracuję z parkami narodowymi i krajobrazowymi, prowadzę warsztaty przyrodnicze dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz osób niepełnosprawnych. Jestem mamą dwójki wciąż inspirujących mnie dzieci.
Izabela Nowak Zoń
Jestem psychologiem. Swoją aktywność zawodową związałam ze Szkołami Montessori działającymi na Żywiecczyźnie. Jestem mamą licealisty Filipa i pierwszoklasistki Matyldy. Ukończyłam Psychodynamiczne Studium Socjoterapii i Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Na co dzień w szkole działam z dziećmi i młodzieżą licealną. Ponadto w poradni psychologiczno – pedagogicznej pracuję z dziećmi ze specjalnymi potrzebami. W spotkaniach z uczniami dużo uwagi poświęcam emocjonalnemu rozwojowi podopiecznych i budowaniu ich kompetencji społecznych. Prowadzę zajęcia, podczas których dzieci uczą się rozpoznawać u siebie i u innych emocje. Uczą się strategii radzenia sobie w różnych sytuacjach. Kolejny bardzo ważny aspekt mojej pracy to budowanie relacji nie tylko z dzieckiem, ale również z rodzicem. Uczestniczyłam jako ko-trener w projekcie Forest School Center – Nauczyciel Przedszkola Leśnego. Leśna edukacja, której jestem gorącym zwolennikiem i propagatorem, pozwala zobaczyć, jak kontakt z naturą budzi w dzieciach zachwyt sobą, innymi i otoczeniem oraz buduje dziecięcą wyobraźnię, relacje i ciekawość świata.
Adam Kaliszuk
Jestem geografem, żeglarzem, taternikiem, przewodnikiem górskim, instruktorem narciarskim, od 2012 r. mieszkam z rodziną w Beskidzie Żywieckim i pracuję jako nauczyciel w szkołach Fundacji Królowej Św. Jadwigi; jestem autorem programu aktywizacji outdoorowej „Wyprawa” dla uczniów i rodziców skupionych w szkołach stacjonarnych i edukacji domowej Montessori Mountain Schools; organizatorem kilkudziesięciu stacjonarnych i wędrownych obozów letnich i zimowych w górach oraz rejsów żeglarskich; dwukrotnie byłem nauczycielem geografii, historii i WOS na pokładzie STS Fryderyk Chopin w rejsach Niebieskiej Szkoły dookoła Europy i przez Atlantyk.
Michał Napiórkowski
Jestem byłym Funkcjonariuszem Państwowej Straży Pożarnej. Absolwentem Szkoły Aspirantów PSP w Poznaniu, instruktorem technik przetrwania, instruktorem działań poszukiwawczo-ratowniczych. Zawodowo przez blisko dwadzieścia lat służby związany nieprzerwanie z ratownictwem specjalistycznym. W ramach działalności Fundacji Strefa Przetrwania od wielu lat opracowuję mechanizmy bezpieczeństwa zdrowia i życia ludzkiego. W swojej filozofii łączę wiedzę ratowniczą z wiedzą, która płynie ze sztuki przetrwania, bo wiem że gdzie kończy się pierwsze tam zaczyna się to drugie! Przez wiele lat byłem na pierwszej linii walki o życie ludzi. Dziś staram się odnaleźć odpowiedź na pytanie, jak można było uniknąć tych wszystkich dramatów, których byłem świadkiem. Szukam realnych mechanizmów bezpieczeństwa i realnych sposobów walki o życie. Interesuje mnie każdy czynnik od którego może zależeć nasze bezpieczeństwo. Jako współzałożyciel Przedszkola leśnego „Włóczykij” w Ostrołęce opracowałem mechanizm bezpieczeństwa dla placówek leśnych analizując zagrożenia, które mogą wystąpić podczas edukacji w terenie. Prywatnie mąż i ojciec. Na co dzień uwielbia rozbudzać ciekawość świata w swoich córkach podczas małych i dużych wypraw terenowych realizując ED.
Główny organizator:
Fundacja Królowej św. Jadwigi – od ponad 9 lat wdraża program leśnej edukacji w szkołach stacjonarnych i dla edukacji domowej. W latach 2019 – 2021 partner w międzynarodowym projekcie Forest School Center. Od 2019 roku prowadzi wymiany kadry w ramach programu Erasmus plus rozwijając kompetencje w zakresie edukacji leśnej.
LINK – Letnia Szkoła Leśnej Edukacji – Rysianka 2021 – Montessori (szkolamontessori.com.pl)